onsdag 1 augusti 2007

Att skämmas å andras vägnar


Dåligt pucko - bra pucko (Foto: lindau.se och svenskafans.com)

Av någon anledning tycker jag att det är väldigt jobbigt när kvinnor gör bort sig. När hon i TV4:s morgonsoffa säger något puckat, ja, egentligen när vem som helst på tv eller radio av kvinnligt kön säger något puckat.

När män säger puckade saker tycker jag däremot att det kan vara ganska skönt. Glenn Hysén t.ex. Man kan kalla honom naturbarn. Man kan kalla honom obildad. Man kan kalla honom puckad. Av någon anledning tycker jag att det är skönt att han är man när han resonerar på sådär barnsligt naiv nivå.

Varför? Go figure. Kanske för att jag är rädd att jag ska hamna i en situation där någon får för sig att jämföra personer av kvinnligt kön med personer av manligt kön, t.ex. gällande intelligens, och att jag då inte ska kunna säga att kvinnor är lika intelligenta som män. Kanske är det så, på något undermedvetet sätt. Även om jag hoppas att jag kan hålla mig ifrån att kommentera en sådan ointressant jämförelse, om situationen skulle uppstå.

Eller är det kanske för att jag identifierar mig med henne, och därför dömer henne hårdare? Det hoppas jag inte.

Om någon som läser detta har en intressant tolkning så får han eller hon gärna dela med sig. Jag gillar inte att jag inte förstår mig själv.

Inga kommentarer: