onsdag 2 maj 2007

JK granskar krogvakternas trovärdighet

Läser i DN att justitiekanslern ska granska vakter och poliser.

Som liten blond tjej är man ju inte så drabbad, men så fort du har en snopp mellan benen, eller något som liknar "fel attityd" gäller det att se upp. Det värsta jag har råkat ut för var för några år sedan på en nation i Lund: stället hade en dörr ut till en uteservering. Under kvällen såg jag flera personer passera in och ut genom dörren. När jag och min dåvarande pojkvän gick ut genom dörren flög en stor vakt på mig, tryckte tillbaka mig in genom dörren och upp emot väggen, så att jag lyftes upp från marken, samtidigt som han skrek "Var brinner det? Var brinner det?" Jag blev chockad och stum, och efter ett tag släppte vakten taget om mig och gick däriftån. Först senare förstod jag att jag hade gått ut genom en branddörr. Jag var lite onykter, och hade ovetandes brutit mot en regel men jag ser fortfarande ingen anledning för en stor 100-kilosvakt att trycka upp en hälften så tung och 1,60 m lång tjej mot väggen och skrika - en lugn förklaring hade fungerat lika bra, om inte bättre. Min kväll slutade där.

Visst finns det bra vakter, i Stockholm är t.ex. Debaser ett lysande exempel, men det är helt klart på tiden att någon granskar vakternas trovärdighet.

Inga kommentarer: