onsdag 16 maj 2007

Tråk tråk tråk

Är det bara jag, eller har DN på stan tappat helt senaste åren?

När jag växte upp på småländska landsbygden var fredagsbilagan (den kom ju på fredagar på den tiden) en liten hint om allt som pågick i det parallella universum som heter STOCKHOLM. Tillräckligt underhållande för att även en landsortstös som jag varje vecka skulle läsa och längta till allt jag missade. Men allvarligt:

"Jan Björck vet allt om våra gatuvanor. Han styr dem nämligen. På stan ha låtit trafikkontorets starke man sprida lite ljus över det här med rött och grönt."

Precis vad jag vill läsa om inför helgen. Nej, jag skojar, självklart inte. Jag skulle rada upp mängder av exempel på meningslösa artiklar som DN på stan har krystat fram de senaste åran - OM JAG BARA KOM IHÅG DEM! De har ju nämligen varit exakt så tråkiga att jag kommer ihåg exakt ingenting av dem. Har inte läst dem, har inte brytt mig om dem.

Inget ont om kalendariedelarna eller åsiktsmaskinen, ibland glimrar även krönikörerna till - men resten? Dags för en ny chefredaktör kanske?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag tycker du ska läsa texten innan du avgör om den bara var tråkig. Ibland blir man överraskad.

Artikelförfattaren

J sa...

Artikelförfattaren: Jag tror säkert att din text är intressant på många sätt, och i ett annat sammanhang hade jag kanske läst den. Min kritik var inte alls riktad mot din text som sådan, utan mot det sammanhang den publicerades i - när det gäller just DN på stan har jag helt andra förväntningar (populärkultur, mat och fest), jämfört med om jag t.ex. läser söndagsbilagan (människor, eftertanke).

Anonym sa...

Hej igen, nej, det framgick tydligt av ditt inlägg att du inte läst texten. Jag hade för övrigt inte skrivit ingressen, men jag tycker den var riktigt fyndig.

Om du provar att läsa artikeln så ska du se att den är relevant för alla som någonsin går ut på en gata i Stockholm. Var tycker du att en text om det ämnet borde publiceras? I vanliga DN? Då kan man inte vara lika personlig.

God journalistik är sådan som får mig att läsa om sånt som vanligen inte intresserar mig. T ex Maciej Zarembas nya serie om Kosovo. Jag tror det t o m kallas public service.

Ursäkta längden på kommentaren, det är en intressant diskussion.

/YuSie

J sa...

Ja nu har jag läst din artikel (inte "FN-staten och de sju rövarna" dock, som länken gick till...) och den var ju välskriven och trevlig. Faktum är att just trafikljus och annat som får samhället att fungera faktiskt intresserar mig. Det är sant, jag skojar inte. Men det är fortfarande inte vad jag vill läsa om för att bli peppad inför helgen, vilket är vad jag förväntar mig bli när jag läser DN på stan. Måste däremot medge att jag inte har något bättre publiceringsförslag, men jag tror att texten hittade de flesta av sina läsare via dn.se.

1-1?