måndag 14 maj 2007

sms-språk - för högre IQ

Det har ju pratats en del om utarmningen av språket i och med att folk (=mest ungdomar) hittar på nya sätt att uttrycka sig så kort och snabbt som möjligt, 7k i stället för sjuk, smileys osv. Jag har inte tänkt så mycket på det, förutom när man ska försöka tyda något foruminlägg här eller där, utan skiljetecken, och med en stavning som... inte kan kallas stavning.

Nu fick jag dock på jobbet ta del av en mailkonversation där en av parterna konsekvent har undvikit frågetecken. Jävlar, vad mycket svårare det var att läsa, tog säkert dubbelt så lång tid... Alltså så här typ:

Hade inte du synpunkter på innehållet i det här dokumentet. Jag skulle ju få dessa och ändra i mina dokument. Vad har hänt.

och...

Här ser ni hur viktigt det är med detta. Vore kanske bra om alla hade samma synsätt. Är det det du ska få fram Lasse.

Äsch, nu när jag skriver det ser det ju inte alls så svårtförståeligt ut, men det var det innan, jag lovar. Författaren i fråga är i och för sig uppåt 60, så jag vet inte om man kan tala om sms-språk, men ändå..

Fast det kanske är bra det här, som hjärnjympa när man måste tänka extra mycket för att förstå. Det kanske är det nya, efter 90-talets iq-test i kvällstidningarna, och de senaste årens suduko-pucko-trend:

"Öva upp din IQ: Aftonbladet - nu helt utan skiljetecken."

Inga kommentarer: