lördag 28 april 2007

Trött på att gå ut

Japp, det blev en tidig kväll igår, vilket kändes bra då och vilket känns bra idag (särskilt med en bakfull pojkvän-som-stannade-till-stängning-på-Spyan sovandes i en hög bredvid mig i soffan som jämförelse). En tur runt på andra bloggar (som den här och den här) visar att jag inte är ensam om att vara less på att gå ut. Eller gå ut och gå ut: Jag går gärna ut och tar en öl eller två efter jobbet med vänner, jag går gärna och kollar på band jag gillar, och ibland kan det vara trevligt att i samband med dessa händelser ta en tur på dansgolvet. Men köandet, hetssupandet, feströkandet, fylleätandet känns mindre och mindre relevant, kanske i takt med att dagen efter blir tyngre med åren. Folk är jobbiga när de är för fulla, få ställen känns roliga längre, folk har blivit fula och tråkiga.

Jag planerar således en kupp. Under våren och sommaren tänker jag dra ut vänner och bekanta på filtar i parker och på uteserveringar och ge dem liiite att dricka - tillräckligt lite och tillräckligt tidigt för att alla, liksom jag, kommer att vilja gå hem och lägga sig före midnatt - glada, lagom fulla och utan otrevliga toksuparminnen att ha ångest för dagen efter.

Inga kommentarer: