söndag 24 juni 2007

5-minutersstädning


Över ett halvår efter inflyttning tog vi igår tag i saken: att rensa på vinden. Nu är vinden rensad, och lägenheten ganska översvämmad av saker, mest kläder. F jobbar. Så nu återstår (tadada) 5-minutersstädning. 5-minutersstädning är lösningen för lättdistraherade människor som jag. En normal persons strategier för att städa (en sak i taget) funkar inte för mig, eftersom jag efter några minuter kommer på att jag skulle ringa någon, eller kolla något på nätet, eller läsa en bok: jag glömmer alltså bort att städa. 5-minutersstädningen utvecklade jag någon gång i tidig tonår, man sätter helt enkelt klockan på ringning var femte minut, och när klockan ringer byter man rum/plats i rummet att städa på. Som cirkelträning, fast cirkelstädning. Om man då under de här 5 minuterna skulle ha glömt bort att städa och i stället satt på tv:n eller börjat läsa en tidning så hålls man kort och tvingas snabbt upp på banan igen. Det är inte hela världen. Simple as that.

Inga kommentarer: