söndag 1 juli 2007

Accelerator in total

Jahapp, så var det slut då. Det var en trevlig tillställning och man undrade nästan om de hade någon vädergud på sin sida: trots väderprognoser på regn, regn, regn sken solen båda dagarna, om än med avbrott för lite regn på tidig lördageftermiddag.

Det fanns många detaljer som gjorde att det kändes lite extra lyxigt (kanske eftersom läget på Frescati gjorde att man ständigt jämförde med Popaganda): backstagebaren var en riktig bar, i trä, med trädäck och finöl på flaska och riktiga glas. På området fanns en "vip-läktare", som inte alls var vip, som läktare brukar vara, utan till för alla svennar. Kul, även om den vid närmare inspektion visade sig vara gjord av byggställningar. Man hade satt upp ett stort schema bakom mixertältet på stora scenen. STORT schema, enkelt men genialt. Stora scenen kändes lite som orange scenen på Roskilde, och tältscenen var helt perfekt för spelningar som CSS. Genomgående kändes det väldigt genomtänkt, och inte att förglömma, det var mycket imponerande att man lyckades komma ikapp tidsschemat så snabbt som man gjorde efter att öppnandet av festivalen var flera timmar försenat. Kanske gjorde just det att första bandet Menomena fick större publik än någon väntat sig...

Minus då: Allhuset kan tyvärr aldrig kännas som något annat än en sunkig studentlokal, golvet känns idrottshall och de där toaletterna har jag i sanningens namn aldrig sett riktigt städade. Ljudet på allhuset lämnade också mycket att önska, jag tror varenda band jag såg där fick ha en löpande dialog med ljudkillarna under hela konserten. Dessutom gör ju allhusets storlek att man får välja bort konserter pga att man inte kan räkna med att komma in. Antingen får man välja bort konserterna ute för att vara säker på att få se dem som är inne, eller tvärt om. Annars ledde det späckade schemat till att jag kände mig som ett barn med den perfekt avvägda godispåsen: en påse med bara ett sorts godis blir man lätt trött på, men man äter ändå för mycket, så att man till slut mår lite dåligt. Nu fick jag istället precis så många/få bitar av varje sort att jag aldrig hann tröttna, snarare fick jag mersmak på flera av sorterna.

Totalt: JJJJ (fyra av fem)

Inga kommentarer: