tisdag 17 juli 2007

Vapnet


Foto: Max Adolfsson

Kilar bak och beställer en tranbärsjuice till barpersonalens förtret. Mitt bud på 15 kr antas dock. Fortsätter därefter med en kaffe ("Ursäkte, har ni kaffe?" "Ja... men du måste betala för det") innan kroppen känner sig redo för den första alkoholen. En tur till Vapnet, som jag senast såg på Debaser, det måste ha varit 2005. Nu har de med sig ett gäng fler låtar och några succéer i bagaget, och sångaren Martin har låtit sin ingenjörslook utvecklas till fulländning.

Det låter riktigt bra. Jag har alltid tyckt att Vapnet haft potential, men har väldigt svårt för sången, på svenska, på dialekt och med mesröst, och flöjt ska vi inte tala om. Kanske har jag äntligen vant mig tillräckligt för att kunna uppskatta helheten. Kanske är flöjten lågt mixad. Kanske är det Le Sport-Fredrik som piggar upp. Hursomhelst - jag gillar det, och återigen slås vi stela stockholmare av hur hängiven publiken är.

Men ärligt talat, den där ingenjörslooken gör verkligen ingenting för att förhöja upplevelsen.

Inga kommentarer: