söndag 1 juli 2007

Menomena i allhuset, fredag kl 14:30


Foto: Petter Brandt

Fredag eftermiddag - sista dagen på jobbet innan semestern. Packar ihop mina grejer, tidrapporterar och lägger in hänvisningar och bortkopplingar i telefon och dator. Skriver ut mina sista papper, spenderar 5 minuter på att fixa papperstrassel i skrivaren och sedan - iväg. Hej då jobbet, ses om typ en månad.

Åker iväg till universitet, Johanna ringer och säger att hon blir sen. Inser att vi inte står på listan men det löser sig med ett telefonsamtal.

Området är inte klart och man kan inte öppna i tid. Köper en cola och sätter mig i den fina baren, som däremot är öppen, Ola sätter sig bredvid. Folk strömmar till, vissa har jag inte sett på väldigt länge. Efter ett tag börjar solen titta fram och jag får börja skala av mig plagg efter sunkigt plagg, som endast skulle fylla funktionen att hålla mig varm, inte snygg, men det är bara att gilla läget.

En halvtimme efter utsatt tid går Menomena på i allhuset. När vi kommer dit är det förvånansvärt mycket folk, och de sjunger med och har sig, riktigt trevligt, även om det inte riktigt är min kopp te. Jag hade förväntat mig mer pop, det låter mer rock live, och sångaren känns väldigt sarkastisk i det obligatoriska vad-roligt-att-vara-i-sverige-vad-fint-det-är-fjäsket. Tydligen ville de komma därifrån så snabbt som möjligt, och var väl inte så nöjda med förseningen...

Skickar sms till kompisar på väg om att ta med sig öronproppar, det är verkligen tokhögt, något som tyvärr visar sig vara genomgående för alla spelningar på fredagen. Tyvärr: eftersom det inte går att prata, man hör helt enkelt inte varandra, utan får förlita sig på teckenspråk.

Inga kommentarer: