torsdag 26 juli 2007

IKEA-katalogen 2008: jaså

Under nittiotalet satte jag varje augusti upp lappen "men gärna IKEA-katalogen" bredvid "Ingen reklam tack"-skylten. IKEA-katalogen min bibel. Jag älskade den, kunde den utantill, i de småländska skogarna var det ont om design, och besöken på IKEA i Linköping var därmed efterlängtade. När jag flyttade hemifrån, och sedan flyttade igen, och igen, och igen... gav IKEA-katalogerna inspiration till smarta förvaringslösningar, vilken höjd man egentligen sätter tavlor på, färger och tyger på nya sätt.

Mycket har hänt med IKEA sedan dess. Mycket fula möbler har passerat under broarna. Katalogerna har anpassats till den internationella marknaden, blivit tråkigare, fulare och till och med fördummande, som i beskrivningen av förra årets könsrollsbefästande walk-in-closet-tema.

Klickar in på ikea.se för att titta i den nya katalogen. Kommer bara några sidor innan den digitala katalogen slutar fungera. Men de första sidorna ger mig inga föroppningar. Temat "Hemma är världens viktigaste plats" är ju trevligt, men i de hemmen som visas upp har jag ingen lust att bo. Det känns svennigt, JYSK och långt ifrån den stil som IKEA än gång stod för, i alla fall i mina ögon.

Aja, allt har sin tid, I guess.

Byrån Mörrum påminner i alla fall om de gamla goda tiderna, (ge mig, nu!). Och Stockholmsserien är fin, även om soffan är obekväm. Men frågan är om de är rester av en storhetstid, eller om de borde ge mig förhoppningar om ett fortsatt förhållande med möbeljätten från Småland. Hoppas på det senare, men tror snarare på det förra.

Foto: IKEA

Så här skriver Aftonbladet: "Nu kommer furun tillbaka"
DN-Märta har intervjuat IKEA:
Nya IKEA-katalogen snart här
DN-Bosse recenserar: Trygghet i platta paket
(Men Bosse, inte är det väl nytt för i år att enskilda designers presenteras i katalogen?)

Aftonbladet väljer bäst och sämst i katalogen: Slit och släng i starka färger

Inga kommentarer: