tisdag 17 juli 2007

Ida Maria


Foto: Pauline Benthede

På lördagen börjar folk bli ordentligt slitna. Vi tar en shopping-runda i Arvika, vilket såklart inte resulterar i ett enda inköp. Inte heller får vi i oss någon lunch, eftersom det enda bra stället har en kö som liknar en nattklubbsdito.

Jag traskar iväg till området för att se Ida Maria, och är svettig innan jag kommer fram, det känns som åskväder och mycket riktigt, snart börjar det droppa.

In under tak för att titta på spelningen. Det är mycket folk, men det är svårt att bedöma om det beror på regnet eller ej.

Ida Marias röst är... rivig. Jag trodde aldrig att jag skulle se mig själv skriva det ordet, men jag hittar inget bättre. Jag har aldrig klarat av blues, som musikstil, men jag måste ändå säga att Ida Maria är den jazz/blues/rock-sångerska som Sverige (och Norge) länge saknat. Jag skulle vilja tussa ihop henne med Jonas Kullhammar, Torbjörn Zetterberg och Goran Kajfes. Jag har hängt en del på jazz-klubbar i Stockholm, Paris och Madrid, och Ida Maria skulle lätt rocka rumpan av de flesta jag har sett där.

Men jag är kluven till spelningen. Egentligen borde jag gilla de av låtarna som drar åt indiepop-hållet bäst, men de passar inte hennes röst, det är liksom för mycket Ida Maria för indie. Detsamma gäller hennes band - för mycket Ida Maria för ett mediokert popband. Det rockigare materialet som avslutar spelningen passar henne bättre, men är ju egentligen ingenting jag skulle lyssna på.

Men, som sagt, om hon någonsin hittar rätt i jazzgenren tror jag att hon kan gå hur långt som helst. Faktum är att jag gärna skulle höra henne som gästvokalist i andra genrer, varför inte elektro? Soul? You name it, hon fixar det. Utom kanske just indie då...

6 kommentarer:

Anonym sa...

jazz är för fegisar!

J sa...

Säger du det? Ha ha. Vänta tio år så får vi se vad du säger då...

Ida Maria sa...

been there done that! :D

J sa...

Jaha, men jag kanske ändå "råkar" tappa en Ida Maria-skiva framför fötterna på Goran Kajfes nästa gång jag ser honom på caféet på hörnet, så får du väl säga nej när han hör av sig då...

Olle sa...

håller inte med. ida maria var grym! särskilt queen of the world och oh my god. louie var i och för sig också härlig... och alla andra låtar också! trevlig överraskning måste jag säga.

J sa...

Ida Maria ÄR grym, tro inte att jag tycker något annat. Jag menar bara att hon kanske inte rör sig i en genre som gör henne rätta. Men jag ska lyssna på skivan och återkomma med uppdaterade åsikter (Lyrans PA är ju inte känt för att göra det bästa för musikupplevelsen...)